14 626 69 58

Wycieczka Katowice – Tarnowskie Góry – Chorzów

W ramach realizacji programu edukacyjnego Poznaj Polskę w dniach 18 – 19 maja 2023r. uczniowie klas IV – VIII udali się na dwudniową wycieczkę na Górny Śląsk, na której poznawali kulturę i dziedzictwo narodowe naszego kraju.

Pierwszego dnia zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w Muzeum Organów Śląskich działającego przy Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie przeżyliśmy piękną lekcję muzyki pod przewodnictwem Pana Profesora Juliana Gembalskiego, poznaliśmy historię powstania organów, ich ewolucję oraz konstrukcję. Zobaczyliśmy organy oraz elementy organów z okresu od XVIII do początków XX wieku, jak również zbiór ponad 100 piszczałek organowych śląskich firm i organmistrzów, takich jak: Johann Hawel, Weiss, Haas, Volkmann. Następnie udaliśmy się pod kierunkiem przewodnika na Rynek miasta, ulicę 3 Maja weszliśmy na punkt widokowy Centrum Kongresowego; spacerkiem udaliśmy się pod Spodek i Pomnik Powstańców Śląskich, gdzie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Ostatnim miejscem, które zwiedziliśmy w Katowicach była robotnicza dzielnica Nikiszowiec. Pomimo faktu, iż powstała dla ludu pracującego – górników, skonstruowana została z niezwykłą dbałością o detal. Cała z cegły, z jednakową niską, dwupiętrową zabudową, z niewielkimi uliczkami, dużym placem i wieloma zielonymi dziedzińcami, z charakterystycznym czerwonym malowaniem okien. Był tu fryzjer, pralnia, magiel, kościół, a nawet zakład fotograficzny. Osiedle przetrwało do dnia dzisiejszego w praktycznie nienaruszonym stanie i znajduje się na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.

Z Katowic udaliśmy się do Tarnowskich Gór, a tutaj zobaczyliśmy zabytkową Kopalnię Srebra – szlak turystyczny na głębokości 40 m i 1740 m długości w kształcie trójkąta, łączący trzy szyby: „Anioł”, „Żmija”, „Szczęść Boże”. Oglądaliśmy w nim pochodzące z XVIII i XIX wieku przodki górnicze, dawne stanowiska pracy i narzędzia. Część trasy ok 300 m pokonaliśmy łodzią, co było dla nas niezapomnianą przygodą. Po całym dniu energicznego zwiedzania i poszerzenia swojej wiedzy udaliśmy się do hotelu na kolację i odpoczynek.

Drugi dzień pobytu na Górnym Śląsku rozpoczęliśmy od wizyty w Funzeum – wspaniałym Muzeum światła, koloru i dobrej zabawy. Znajduje się tutaj kilkadziesiąt multimedialnych instalacji tematycznych, zaprojektowanych w oparciu o kolory i różne źródła światła. Uczyliśmy się robić zdjęcia, utrwalaliśmy wiedzę o kolorach oraz spędziliśmy czas na kreatywnej zabawie. Kolejnym miejscem naszego zwiedzania był Śląski Ogród Zoologiczny w Chorzowie a następnie wizyta w Planetarium, gdzie zobaczyliśmy ekspozycję „Astronoma”, której sercem był pokój pozwalający na spacer wśród gwiazd w okularach 3D, co zrobiło na nas ogromne wrażenie.